|
|
|
|
April 2004
(Voor de vorige nieuwsbrief klik
hier.)
|
|
|
In deze nieuwsbrief tref je een selectie aan van nieuwe artikelen,
verhalen en audiobestanden die er in de afgelopen weken op
Bemoediging.net zijn geplaatst.
Op Encouragementonline.net is o.a. geplaatst (niet in deze
nieuwsbrief):
|
|
|
Geloof is niet de menselijke droom en waan, die
sommigen geloof noemen.
En als ze zien dat geloof niet resulteert in
verbetering van het leven noch in goede werken, ook al horen ze veel
over het geloof, gaan ze steeds weer in de fout, en zeggen: "Geloof
alleen is niet genoeg". "Je moet goede werken doen om vroom te worden en
om gered te worden".
Ze denken dat als je het evangelie hoort, je moet
beginnen met doen, actief zijn, en door eigen kracht een dankbaar hart
creëren dat zegt: "Ik geloof". Dat is wat zij denken dat het ware geloof
is.
Maar, omdat dit een menselijke idee is, een droom, zal
het hart hier nooit iets van leren, waardoor er niets gebeurt en
verandering komt ook niet van dit "geloof".
Nee, geloof is Gods werk in ons, wat ons verandert en
ons opnieuw geboren doet worden van Godswege. (Joh. 1:13) Het doodt de
oude Adam en maakt ons compleet andere mensen. Het verandert ons hart,
onze geest, onze gedachten en al onze krachten. Het brengt ons de
Heilige Geest. Jazeker, dit geloof is levend, creatief, actief. Geloof
kan het niet helpen aldoor goede werken te doen. Het houdt maar niet op
te vragen of goede werken gedaan zouden moeten worden, maar vóór iemand
het vraagt, heeft het geloof ze al gedaan, en gaat er mee door zonder op
te houden. Een ieder die niet goede werken doet op déze wijze, is een
ongelovige.
Hij strompelt rond en kijkt naar geloof en goede
werken, ook al weet hij niet wat geloof of goede werken zijn. Toch
babbelt en kletst hij maar door over geloof en goede werken.
Geloof is een levendig en moedig vertrouwen in Gods
genade, zó zeker van Gods goedheid dat het, vertrouwend daarop, de dood
duizend keer zou riskeren. Zó een vertrouwen en kennis van Gods genade
maakt je gelukkig, blij, en moedig in je relatie met God en alle
schepselen.
De Heilige Geest doet dit door geloof. Daardoor zal je
vrij, met genoegen en blijmoedig goed doen aan iedereen, een ieder
dienend, allerlei dingen verdragend, prijzend en liefhebbend de God die
jou zo’n genade heeft laten zien.
Het is dus net zo onmogelijk geloof en werken van
elkaar te scheiden als hitte en licht bij vuur! Pas dus op voor je eigen
valse ideeën en waak voor onnutte dwazen, die denken dat ze slim genoeg
zijn om geloof en werken te definiëren, maar in werkelijkheid de
grootste idioten zijn. Vraag God om geloof in je te bewerken, anders zal
je voor altijd zonder geloof blijven, ongeacht wat je wenst, zegt of
doet.
(Bron: "Die Epistel S. Paul an die Romer" in 'Die ganze Heilige
Schrift' beschreiben durch D. Martin Luther; vertaling uit het Duits:
Bemoediging.net)
|
|
|
In 1997 heeft onze Vader Broeder Yun uit een
streng beveiligde gevangenis in China bevrijd.
Een samenvatting van het relaas van onze Chinese broer zoals opgetekend
in het boek 'De Hemelse Man'.
Ik
was 39 jaar oud, maar ik zag voor mezelf geen hoop of toekomst meer. Ik
zei tegen de Heer: 'Toen ik jong was, hebt U mij geroepen om uw
evangelie in het westen en in het zuiden te verkondigen. Hoe kan ik dat
nu nog doen? Ik zit hier in deze gevangenis met verbrijzelde benen en nu
moet ik me erbij neerleggen dat ik op deze plaats weg zal rotten tot aan
de dag dat ik doodga. Ik zal mijn familie nooit meer zien. U hebt me
bedrogen!'
Er
gingen allerlei geruchten over wat er met ons zou gebeuren. Zelfs buiten
de gevangenis wisten de gelovigen dat onze arrestatie bijzonder serieus
opgevat moest worden, omdat het bevel tot arrestatie afkomstig was van
de nationale regering.
En
nu adviseerde broeder Xu me dat ik maar moest proberen te ontsnappen! Ik
weet dat Xu een man van God is die altijd goed naar Gods stem luistert,
dus ik zei op beleefde toon: 'Mijn benen zijn verbrijzeld en ik
zit in mijn eentje opgesloten in een cel met een ijzeren deur. Ik
kan niet eens lopen! Hoe kan ik nou
ontsnappen? Met jouw benen is alles in orde. Waarom
ontsnap jij niet?'
|
|
|
Henk Bouma vertelt hoe God achter hem aan zat en
hem ertoe bracht zijn carričre in Londen af te breken om het
evangelie te brengen in een van de armste wijken van Londen.
-
Bestand: zichzelf uitpakkend bestand (EXE)
- Inhoud: audiobestand (WMA)
- Lengte: 63:23 minuten
- Grootte: 9,1
MB *
- Overdraagtijd (56K-modem): 22 minuten
- Bitsnelheid: 20 kbps
- Bron:
Bemoediging.net
*) Een samenvatting van dit verhaal is in de maak, m.a.w. er komt nog een
kleiner bestand. |
|
|
Door
Watchman Nee
Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet
meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in
het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij
heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven. (Galaten
2:20)
En Petrus herinnerde het zich en zeide tot Hem: Rabbi, zie de
vijgeboom, die Gij vervloekt hebt, is verdord. 22 En Jezus antwoordde en
zeide tot hen: Hebt geloof in God. (Marcus
11:21-22)
Zou jij het geloof van George Muller willen hebben? Denk je dat dit
iets groots zou zijn? In Marcus 11:14 zei de Heer Jezus tot de
vijgenboom: "Nooit ete meer iemand vrucht van u in eeuwigheid!" De boom
is vervolgens gestorven en de volgende dag vroeg Petrus aan de Heer wat
dit te betekenen had. De Heer antwoordde: "Hebt geloof in God" (vs.
22), want dat was het geheim van dat wonder. Deze zin is echter niet
goed vertaald. In de Griekse grondtekst wordt het woord God in de
bezittelijke vorm gebruikt. Deze zin zou dus vertaald moeten worden met:
‘Hebt het geloof van God.’ De Heer bezat het geloof van God en door dat
geloof had Hij iets gedaan. Hij wist maar al te goed hoe zinloos het
was, om de mensen te vragen in God te geloven. Daarom benadrukte Hij,
dat zij het geloof van God Zelf moesten bezitten.
Het geloof van God, is het geloof dat God bezit in Zijn eigen Woord.
God schept door middel van Zijn gezag, niet door middel van Zijn kracht.
God gelooft niet in de kracht van Zijn Woord, maar in het gezag van Zijn
Woord. De Heer bad niet tot God, dat Hij de vijgenboom zou vervloeken.
Hij bad niet voor de manifestatie van Zijn kracht — Hij gaf eenvoudig
een bevel en het gezag was aanwezig. Het is dus niet zo dat wij geloof
hebben, maar Gods eigen geloof bevindt zich in ons. Daarom moeten we
geloven, dat hetgeen wij zeggen, ook zal gebeuren. ‘Leef ik door het
geloof, het geloof van de Zoon van God’ (Gal. 2:20). Dit is de betekenis
van het feit, dat we het leven van de Heer in ons hebben. Niets in de
Schrift is abstract. Hij heeft iets wat in Hem is, aan ons gegeven.
Wij geloven,
dat de Heer destijds onze plaatsvervanger was, maar geloven we dat ook
voor het heden? De Heer geeft Zichzelf aan ons. Toen Hij op aarde was,
geloofde Hij in de Vader en vandaag kunnen wij door datzelfde geloof
leven en niet door een geloof dat er op lijkt. Het betekent ook niet,
dat wij het geloof van de Heer moeten nabootsen. Maar het betekent, dat
wij hetzelfde geloof hebben, omdat wij een opstandingsleven met de Heer
hebben. Wij leven nu door Zijn geloof. Het is dus niet de vraag of we
geloof hebben, maar of we met dat geloof geloven. Geloof is gelijk aan
zicht, terwijl geloven gelijk is aan zien. Het feit dat je zicht hebt,
stelt je in staat om te zien, maar garandeert dit niet. Wij hebben
weliswaar geloof ontvangen, maar we moeten geloven, om het te gebruiken.
Onze houding moet eigenlijk zijn: ‘Ik kan geloven en ik zal geloven!’
We moeten goed beseffen, dat het christelijke leven niet abstract is.
Het is altijd een herhaling van datgene, wat de Heer ons als een erfenis
heeft geschonken.
Wat is een erfenis? Een erfenis is iets waar wij niets voor hebben
gedaan en wat ons nagelaten wordt.
De erfenis van de Heer wordt ons geschonken. Zijn vrede, Zijn geloof
en alles wat Hem toebehoort, hebben wij ontvangen.
(Bron: Watchman Nee, The Collected Works of
Watchman Nee; vertaling:
De Stroom)
|
|
|
Vraaggesprek met
André Louf
"Wat wij ook proberen te
realiseren, met al onze goede wil en inspanningen, uiteindelijk is alles
genade. Met de jaren ben ik daar meer en meer van overtuigd geraakt.
Daarom heb ik er ook een boek over geschreven:
Met Gods genade. De genade kan veel
meer dan ik met de beste wil van de wereld zou kunnen presteren. Ik heb
dat gemerkt in mijn eigen dagelijkse leven. De moeilijkheden, de
bekoringen en de tegenspoed van het leven probeerde ik zelf op te
lossen, als een overste. Maar de genade kan veel meer en komt op tijd en
stond tussen.
|
|
|
De Middelaar van
het nieuwe,
het betere verbond
Door
Andrew Murray
Hoewel het nieuwe verbond is gekomen leven toch
vele christenen nog gedeeltelijk onder het oude. Zij zetten een nieuwe lap
op een oud kleed. Zij nemen Christus aan maar houden daarbij vast aan het
beginsel van het oude verbond; met eigen strijden en waken willen zij het
geloof aanvullen; zij denken aan Christus als Aaron, met zijn werk op
aarde. Zij hebben weinig kennis aan Hem als Melchizédek, aan de
rech-terhand Gods, die alles voor ons doet in een hemelse kracht. Wat God
van Israël zegt onder het oude verbond: 'Zij zijn in mijn verbond niet
gebleven', is bij hen waar onder het nieuwe. Omdat zij het oude ermee
mengen, omdat zij de hemelse kracht van hun Hogepriester niet verstaan,
vinden zij de kracht niet om in het verbond te blijven.
Jezus, de Bedienaar van het hemelse heiligdom, is tevens de Middelaar van
een beter verbond geworden. Omdat Hij als Borg bij God in de hemel alles
volkomen in orde heeft gemaakt, kan Hij, als Bedienaar aan ons van de
genade van het heiligdom, ook bij ons in het hart alles wel maken, zodat
wij in Gods verbond kunnen blijven.
|
|
|
Door Herwig Arts
Het uitzonderlijke, ja unieke van Christus
bestaat hierin dat Hij de ontmoeting en de daaruit volgende relatie met
Zijn persoon centraal stelt. Wie bij Hem is, is meteen bij God. "Wie Mij
ziet, ziet de Vader." (Jo. 14:9) God is dus niet te zoeken voorbij maar
in Christus. Christus is geen wegbereider maar de incarnatie zelf van
God. Wie zich in het spoor van Christus op weg begeeft naar God, is
meteen reeds in voeling getreden met God.
|
|
|
Terug naar de levende Christus
Door ds. H.J. Hegger
„Gij in mij. Wat is dat subliem! Wat is
dat innig! Hij in mij! De Zoon van God, de levende in mij! Maar dan nog
veel meer, Hij trekt mij naar Zich toe, niet alleen naar zich toe, maar IN
Mij. Dat ene woordje IN, wat is dat om te zingen!”
|
|
|
Door
Watchman Nee
In Amerika logeerde ik eens bij een Christen echtpaar, dat mij verzocht
voor hen te willen bidden. Toen ik vroeg welke moeilijkheden zij hadden,
was het antwoord:
„O, Mr. Nee, het gaat de laatste tijd helemaal niet goed met ons. Wij zijn
zo prikkelbaar in de omgang met onze kinderen, wij verliezen herhaaldelijk
ons geduld en worden dikwijls boos op hen. Wij leven niet tot eer van God.
Wilt u Hem vragen ons geduld te geven?”
„Dat kan ik nu juist niet vragen”, zei ik.
„Hoe bedoelt u dat?” vroegen zij.
„Ik weet zeker”, was mijn antwoord, „dat God dat gebed niet zal verhoren”.
„Wilt U daarmee zeggen, dat het zover met ons gekomen is, dat God niet
bereid is ons te verhoren, als wij Hem bidden ons geduldig te maken?”
„Neen, dat bedoel ik niet. Maar mag ik u wat vragen? Heeft u al gebeden om
geduld? Ja? En heeft God uw gebed verhoord? Neen? Weet u, waarom niet? U
hebt geen geduld nodig, u hebt Christus nodig!”
|
|
|
'Want Hij zal aangaande u
zijn engelen gebieden.
Op de handen zullen zij u dragen.'
Oswaldo Magdangal uit de Filippijnen was werkzaam in Saoedi-Arabië,
waar hij getuigde van zijn Heiland, zelfs onder bedreiging van de dood
door ophanging.
Door Oswaldo Magdangal
De zweepslagen onder je voeten zijn de ergste. Na de foltering
dwingen ze je te gaan staan, maar door de pijn in de voeten is dat
onmogelijk.
Toen ik deze mishandeling had ondergaan, was de pijn ondraaglijk. Ik
kreeg medelijden met mezelf en smeekte de politie me niet te laten
staan. Ik ging op m'n knieën voor hen zitten, want ik kon niet staan.
Maar de politie dwong mij te gaan staan, hoewel dat onmogelijk was.
Ineens schoot Psalm 91:11 en 12 me te binnen, zomaar, temidden van de
pijn. Dat deed de Heilige Geest.
'Want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden. Op de handen zullen
zij u dragen.'
En dat dééd de Heer voor mij. Ik kon gaan staan, aan handen en voeten
geboeid, maar ik voelde geen pijn meer.
De politie keek me stomverbaasd aan. Hoe kon iemand die zojuist nog
smeekte te mogen gaan liggen, nu ineens staan? Ik stond op de handen van
engelen. Zij konden ze niet zien, maar ik voelde dat ze er waren. Ze
droegen me.
‘Dag aan dag draagt Hij ons, die God is ons heil’ (Psalm 68:20).
(Uit: Elke Dag Geboeid, samengesteld door Jan Pit met medewerking
van schrijvers uit de Lijdende Kerk, Uitgeverij Gideon)
|
|
|
|
|
|
Als je de nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen,
vul dan het
afmeld-formulier in.
Als je de nieuwsbrief op een ander adres wilt ontvangen,
meldt je dan
af en vervolgens
weer
aan. |
|
|