Voorpagina
Verhalen
Overdenkingen
Bijbelartikelen


 

André Louf
 

Op deze pagina

 

Koppelingen

Alleen liefde kan zien

Hoe dichter men bij Jezus komt, des te moeilijker word het Hem te herkennen. Dat gold bij uitstek zelfs voor zij tijdgenoten, al zijn we misschien geneigd het tegendeel te geloven (Mar. 6,1-6). Zij waren toch opgegroeid met Jezus, ze kenden zijn ouders, ze kenden zijn goede maar ook zijn slechte kanten. Maar toch, hoe beter ze Jezus kenden, hoe hoger de muur leek te zijn die hen belette Hem te herkennen.

Dit verbaasde Jezus trouwens evenmin: ‘Een profeet wordt overal geëerd behalve in zijn eigen stad, bij zijn verwanten en in zijn eigen kring.’ Moest dit inderdaad zo ? Moest Jezus' mens-zijn dan een scherm oprichten tussen ons en zijn goddelijkheid? Moest Jezus’ lichaam dan misschien ondoorschijnendzijn voor de glorie van de Zoon van God ? Hoegenaamd niet, het Nieuwe Testament wijst er ons trouwens op dat de mensheid van Jezus het merkteken van het goddelijke droeg, de ‘schittering van de glorie’ van God. Drie apostelen waren aanwezig op de berg Tabor waar Jezus lichamelijk aan hen verscheen, stralend van goddelijk licht, waardoor zijn goddelijkheid zo oplichtte dat ze angstig en volkomen in de war waren. Neen, God werd mens in Jezus opdat allen God zouden herkennen en zien door Hem. Hij kon het moeilijk duidelijker zeggen: ‘Wie mij ziet, ziet de Vader.’

Hoe komt het dan dat sommigen - en meestal wie Hem zeer nabij waren - blind bleven voor Jezus? En waarom herkenden anderen Hem zonder aarzelen - de vreemdelingen of de heidenen ? Deze vraag houdt ons vandaag bezig omdat de Kerk blijft beweren dat Jezus verrezen is en dat we nog steeds de grootste moeite hebben om Hem te herkennen als een God die leeft onder ons.

Jezus zelf heeft geantwoord: ‘Hij stond verwonderd over hun ongeloof.’ Het onderscheid tussen wie ziet en niet ligt in het geloof; het licht dat de sluier van het lichaam van Jezus doorbreekt en dit doorzichtig maakt voor de glorie van God, is ons geloof. ‘Gelooft en gij zult Gods heerlijkheid zien’, zal Hij tot Maria zeggen bij het graf van haar broer Lazarus.

Zolang we de gave van het geloof nog niet in zijn volheid ontvangen hebben, gaat het niet om de nabijheid van Jezus in tijd of ruimte, en evenmin om het feit of we tot zijn naaste verwanten behoren, noch om kennis of vaardigheid. De muur blijft de muur, onze verblinding blijft en zal nog erger worden.

Daar kunnen wij niets aan veranderen. Geen enkele inspanning van onszelf en ook niet onze goede wil kunnen ons de gave van het geloof verschaffen: ‘Niemand kan tot Mij komen, als de Vader die Mij zond, hem niet trekt,’ zegt Jezus. We kunnen Hem maar herkennen als deze mysterieuze aantrekkingskracht in werking treedt, als de Vader ons uitkiest zodat zijn Zoon door ons herkend kan worden. En deze aantrekkingskracht is een zaak van de liefde, deze keuze is een liefdesuitverkiezing en de sluier die Jezus’ gezicht bedekt, kan maar opgelicht of weggenomen worden door de liefde.

Dat zoveel mensen Jezus niet of niet meer herkennen, hoeft ons niet te verwonderen, evenmin als de twijfels die ons vaak belagen en die ons geloof lijken te bedreigen. want alleen de heilige Geest kan het geloof uitspreken dat we ontvingen bij ons doopsel, alleen Hij kan in ons bidden zoals het hoort. Het volstaat dat we ons laten grijpen door het gebed van de heilige Geest in het diepste van ons hart. Dat is de roep van ons geloof die uit ons opstijgt: ‘Heer Jezus, naar wie zouden wij gaan, Uw woorden zijn woorden van eeuwig leven. Heer Jezus, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.’

(Uit: Genade in zwakheid: woorden van een abt ter meditatie, André Louf, Uitgeverij Lannoo)

 

Het Verhaal

Genade in zwakheid

Nevenstaande overdenking is een fragment uit het boek 'Genade in zwakheid' van André Louf. De gegevens:

Nieuw op Bemoediging.net

Binnenkort op Bemoediging.net

opsommingsteken Jennifer Toledo over 'The Weeping Room'
opsommingsteken Dick van Keulen (nieuwe audio en video)
opsommingsteken George Müller
De webstek is voor het laatst bijgewerkt op 15-11-2006

RSS-kanaal XML/RSS-kanaal

Add to Google

Ook God Wil Zwak Zijn

Geloven in Jezus betekent eigenlijk altijd zich blootgeven en risico's lopen. Ondanks de schijn van het tegendeel is het alsof men zich blootstelt aan het onbegrip van mensen, tot in het belachelijke toe soms. Maar eerder nog betekent het zich overgeven aan Jezus en zijn almacht. En ook voor Jezus is geloofd worden zich blootgeven aan de mens. Jezus en de gelovige bevinden zich in het geloof samen op het diepste punt van hun zwakheid. Daar ontmoeten ze elkaar en daar kan het wonder gebeuren.

Verder

 

 

Nieuwsbrief

Als je op de hoogte gebracht wilt worden van nieuwe artikelen, audio en andere wijzigingen, kun je je naam en e-mailadres aan de verzendlijst van de nieuwsbrief toevoegen met onderstaand formulier:

Naam:

E-mailadres:

Afmelden is net zo eenvoudig: klik hier voor het formulier.

Klik hier voor de laatste nieuwsbrief.

"We hangen helemaal af
van de genade"

"Wat wij ook proberen te realiseren, met al onze goede wil en inspanningen, uiteindelijk is alles genade. Met de jaren ben ik daar meer en meer van overtuigd geraakt. Daarom heb ik er ook een boek over geschreven: Met Gods genade. De genade kan veel meer dan ik met de beste wil van de wereld zou kunnen presteren. Ik heb dat gemerkt in mijn eigen dagelijkse leven. De moeilijkheden, de bekoringen en de tegenspoed van het leven probeerde ik zelf op te lossen, als een overste. Maar de genade kan veel meer en komt op tijd en stond tussen.

Verder

Boeken

Boeken van André Louf die momenteel beschikbaar zijn, zijn o.a.:

 

"Wie ziet, gelooft niet meer"

In deel twee van het gesprek spreekt de oud-abt over lijden, dood en twijfel. Het hoeft niet te verbazen dat hij ook over het gebed wou praten, want aan zijn opvolger vroeg hij toestemming om enige tijd als kluizenaar te gaan leven. Na veertig jaar actief leven is André Louf nu een man van innerlijk gebed.

Verder

 
Ik, Ikzelf ben het die u bemoedigt!
 (Jesaja 51:12)
© Bemoediging.net
[Voorpagina] [Verhalen] [Overdenkingen] [Nieuws] [Overzicht]