|
Maarten
Luther, wie kent hem niet? De hervormer van een paar eeuwen terug heeft
een naam die iedereen bekend in de oren klinkt. Met zijn boodschap is
het helaas niet het geval. Helaas, want zijn boodschap is actueler dan
ooit. Scherp en puur verwoordt hij het evangelie. Kom bij hem niet aan
de genade want dan wordt Luther fel en gepassioneerd. Die passie voor
Christus spreekt door alles heen.
Roem
Dat is onze enige roem en zaligheid, uit God geboren te
zijn en niet uit den bloede.
Rechtvaardig
Wij worden niet rechtvaardig door het rechtvaardige te doen,
maar rechtvaardig geworden zijnde, doen wij hetgeen rechtvaardig is.
Het kruis
Gezegend al die profeten, die tegen het volk van Christus zeggen: Het
kruis, het kruis en het is geen kruis. (Zie de
95 stellingen)
Geloof
Zoveel u gelooft, zoveel bent u Christus gelijk. Toch blijft in de oude
zak het oude beeld: ik voel de zonde en de dood; schande en smaad en
diepe smart voor God en de wereld zijn mijn deel, maar het reikt alleen
tot het vlees en houdt op waar het geloof begint. U bent één met
Christus en met Hem opgestaan.
De liefde
De liefde recht en vecht niet; zij is slechts daarom
daar, dat zij wél wil doen; daarom doet zij ook méér dan zij schuldig is
en gaat boven het recht.
Ander hart
Daarom stelt God hun een teken waaraan zij zich stoten en waarbij
iedereen moet leren dat een christelijk leven veel hoger is dan natuur
en verstand; al hun deugden zijn zonden, al hun licht is duisternis, al
hun wegen zijn dwaalwegen. Er moeten een ander hart, een andere huid en
natuur komen, want dit hart ontdekt niets anders dan dat het God
vijandig gezind is.
Begin
Van God alleen is beginnen, voortgaan en eindigen.
Alles wat u begint, is zonde en blijft zonde, het glinstere zo mooi
als het wil: u kunt niets dan zondigen, doe het, hoe u ook wilt.
De zonde
De zonde moet volstrekt gedood zijn, of ze zal u doden.
Vruchten
De boom wordt uit de vruchten gekend, maar wordt er
niet uit gemaakt. Evenals Abraham, toen hij zijn zoon Izaäk offerde, was
hij tevoren reeds vroom; nochthans wordt, Genesis 22:12, tot hem gezegd: 'Nu
weet Ik, dat gij godvrezende zijt.' Doch God zegt niet: 'Nu zijt gij
godvrezend geworden,'maar: Door dit werk wordt het bekend en openbaar dat
gij God vreest."
Zwakheid
'Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht' (2 Kor. 12:9). Dat
is een wonderlijk soort van kracht, dat ze zwak zal zijn en daardoor sterker
worden. Wie heeft ooit gehoord dat kracht zwak is? Veel minder dat kracht,
als zij zwak is, nog krachtiger wordt.
Hiermee scheidt Paulus die twee
krachten, goddelijke en menselijke, van elkander. Want de menselijke kracht
wordt door toenemen sterker en door afnemen zwakker; maar Gods kracht, dat
is Zijn Woord in ons, hoe meer het onderdrukt wordt, hoe hoger het stijgt.
Dat komt doordat het Gods gewoonte is dat Hij als een Schepper uit niets
alles maakt en wederom alles tot niets maakt; dat kan menselijke kracht
niet.
Gunst
Als ik de gunst van God mag houden, zal het met de gunst van mensen wel
in orde komen. Gebeurt dat niet - naar de duivel ermee! Gods gunst is
mij genoeg.
Gebed
Het is maar goed dat God ons niet alles geeft wat wij Hem in ons gebed
vragen. Daardoor bespaart Hij ons veel teleurstellingen.
Gebed 2
Zoals een schoenmaker schoenen maakt en een kleermaker kleren, zo moet
een christen bidden. Dat is zijn vak.
Navolging
Niet de navolging maakt tot kinderen, maar het kindschap maakt tot
navolgers.
Kracht
De kracht in het evangelie schuilt in de voornaamwoorden.
Jezus
Als je Jezus gaat zien in zijn menselijkheid, zul je ontdekken dat Hij God
is.
Geloof 2
Het geloof is een lege hand.
Geloof 3
Eer men vragen kan, of er goede werken te doen zijn, heeft het geloof er
reeds gedaan en is het steeds bezig ze te doen.
|
Want al wat tevoren geschreven is, dat is tot onze lering tevoren
geschreven, opdat wij door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften
hoop hebben zouden. (Romeinen 15:4)
Ik smeek u in Christus' Naam dat u de
goddelijke beloften en vertroostingen niet in de wind zult slaan als Hij
zegt: ga met uw verlangen naar de Heere, wacht op de Heere, wees moedig
en onverschrokken.
|
Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in
Christus Jezus zijn. (Romeinen 8: l a)
Het is wel waar dat de heiligen met de duivel moeten vechten en de
strijd met de dood moeten aanbinden. Het is in dat gevecht evenwel het
beste - en het is ook de kortste weg tot de overwinning - dat wij met de
heiligen leren onszelf te verloochenen en de rechterhand van God vast te
houden. Zo wordt de duivel behoorlijk voor de gek gehouden; hij vindt
alleen maar leeg stro om te dorsen, en wel zó: ik wil niets zijn, de
Heere alleen is al mijn kracht. Als ik dat doe, ben ik helemaal
ontledigd van mijzelf en van alles wat van mij is, en kan ik zeggen: wat
ben je toch aan het vechten, duivel? Probeer je bij God kritiek te
hebben op mijn goede werken en mijn eigen heiligheid? Nou, die heb ik
helemaal niet. Mijn kracht is niet mijn kracht. Hier is de kracht des
Heeren; daartegen mag je net zo lang je beschuldigingen inbrengen tot je
er genoeg van krijgt. Niets, niets weet ik, ik weet alleen van Gods
kracht in mij.
|
'Zegt de dochter Sions: Zie, uw Koning komt tot u' (Matth.
21:5). Zonder twijfel, u komt niet tot Hem om Hem af te halen:
Hij is u te hoog en te ver; met uw kosten, moeite en arbeid kunt u tot Hem
niet genaken. Beroem u dus niet, alsof u Hem door uw verdienste en
waardigheid tot u gebracht had. Neen, lieve mens! alle verdienste en
waardigheid liggen hier terneer en niets is er dan enkel onverdienste en
onwaardigheid aan uw zijde, enkel genade en barmhartigheid aan Zijn
zijde. Hiermee worden verdoemd alle onchristelijke leringen van de vrije
wil: dat wij zouden beginnen en de eerste steen leggen, God zoeken tot
Hem komen, Hem nalopen en Zijn genade verwerven. Wacht u, wacht u voor
dit vergif! Het zijn enkel duivelsleringen, waardoor de hele wereld verleid
is. Eer u God aanroept of zoekt, moet God van tevoren gekomen zijn en u
gevonden hebben: God moet de eerste steen leggen en in u beginnen, opdat
u Hem zoek en bidt. Hij is reeds dáár wanneer u begint en zoekt; doch is
Hij niet daar, zo vangt u niets aan dan enkel zonde. Vraagt u nu: Hoe moet
men dan beginnen vroom te worden, of wat moet men doen, opdat God in ons
beginnne?
|
“Gezegend al die profeten, die tegen het volk van
Christus zeggen: Het kruis, het kruis en het is geen kruis.”
Eén van de 95
stellingen die Maarten Luther op 31 oktober 1517 op de deur spijkerde van de
slotkapel in Wittenberg.
|
De stadskerk, de kerk waar Maarten Luther preekte |
“Het geloof geeft God de eer en iets
groters kan men God niet geven. God de eer geven, dat betekent Hem
geloven, dat betekent Hem voor waarachtig houden, voor wijs, rechtvaardig,
barmhartig, almachtig, kortom God de eer geven, betekent Hem als eerste
Oorzaak en Gever van alle goeds erkennen. Dat speelt het verstand niet
klaar, maar het geloof.”
|