|
Wonderlijke geloofs-verhalen uit China
(...) De Chinese 'broeder Yun' onderging vele folteringen. Hij
beleefde volgens zijn boek ook de meeste wonderlijke gebeurtenissen.
Hij sprong over hoge muren en wandelde een zwaarbewaakte gevangenis
uit.
Liu Zhenying - voor zijn christenvrienden 'broeder Yun' - boeit
Nederlanders met zijn drukke armgebaren, brede lach, wonderlijke
verhalen en eenvoudige evangelieboodschap. Yun is naar Nederland
gekomen om te spreken over zijn boek De hemelse man.
In zijn vaderland werd Yun een belangrijke voorganger van de
huisgemeenten, kerken die door de overheid niet zijn toegestaan. Na
verschillende malen in de gevangenis te hebben gezeten, vluchtte hij
naar het buitenland. Hij woont inmiddels enkele jaren in Duitsland,
waar hij betrokken is bij The back to Jerusalem movement (De terug
naar Jeruzalem beweging). De organisatie leidt Chinese evangelisten op
die in landen ten zuidwesten van China gaan werken in de zending.
Kanker
Yun (1958) is geboren in de dichtstbevolkte provincie van China,
Henan. Zijn moeder komt in de jaren veertig door het werk van
buitenlandse zendelingen tot geloof. Maar in 1949 verandert China in
een communistische staat en moeten alle buitenlanders het land uit.
Gemeenten raken verstrooid. Ook Yuns moeder gaat niet meer naar de
kerk. "Haar relatie met de Heer bekoelde.''
In 1974 komt er door een wonder een ommekeer in het leven van de
16-jarige Yun en zijn familie. Terwijl zijn vader door kanker ernstig
ziek is, hoort Yuns moeder 's nachts een "een heldere stem'' die zegt:
'Jezus houdt van je'. "Ze knielde op de vloer, beleed onder tranen
haar zonden en wijdde zich opnieuw toe aan de Heer Jezus Christus.''
Haar kinderen horen wat er is gebeurd en komen allemaal tot geloof.
"Daarna legden wij onze handen op mijn vader en de rest van de nacht
baden wij een eenvoudig gebed: 'Jezus, genees vader! Jezus, genees
vader!''' Binnen een week is hij volledig hersteld. Later krijgt Yun
een bijbel die hem via een visioen is aangekondigd. Niet lang daarna
wordt hij de voorganger in zijn regio.
Vanaf dat moment volgen de wonderlijke gebeurtenissen elkaar in snel
tempo op. Zonder dat Yun de teksten ooit heeft geleerd, zingt hij na
een gebed om de Heilige Geest allemaal nieuwe aanbiddingsliederen.
Christenen schrijven de liederen op en ze worden nog steeds gezongen
in Chinese huisgemeenten. Een andere keer duurt een wandeling van een
paar uur voor Yun slechts een paar seconden. "Ik geloof dat God net
zo'n wonder deed als toen Hij Filippus in Handelingen 8: 39-40
verplaatste.'' Een jaar nadat Yun tot geloof gekomen is, arresteert
het Bureau voor Openbare Veiligheid hem voor de eerste keer vanwege
zijn evangelieverkondiging.
Vogels
In 1980 richt de overheid de Drie-Zelfkerk op. Yun heeft de
oprichtingsvergadering bijgewoond, maar ziet niets in aansluiting bij
dit enige officiële kerkgenootschap. "Voor ons zijn de
Drie-Zelfgelovigen net gekooide vogels. Ze zijn vrij om te zingen,
maar alleen binnen de grenzen die hen van bovenaf opgelegd zijn.''
De keuze tegen de Drie-Zelfkerk komt hem duur te staan. Vele jaren zit
Yun in de gevangenis. De bewakers martelen hem. Handboeien snijden
diep in zijn polsen. Hij krijgt stroomstoten te verduren en
medegevangen urineren over hem heen.
De eerste 72 dagen van zijn gevangenschap vast Yun. Hij eet én drinkt
al die tijd niet. Pas als zijn familie op bezoek komt en ze met
crackers en druivensap het heilig avondmaal kunnen vieren, gaat hij
weer eten. Ook het verhaal hoe hij uit de zwaarbewaakte gevangenis van
Zhengzhou ontsnapt, is haast niet te geloven. Deuren staan 'toevallig'
open, bewakers kijken niet naar hem om en zelfs de toegangspoort stond
wijdopen.
Mede-auteur Paul Hattaway, expert op het gebied van de Chinese kerk,
benadrukt dat hij tientallen christenen heeft geïnterviewd die
ooggetuigen zijn geweest van de gebeurtenissen die in het boek zijn
beschreven. Yun begrijpt dat het voor Westerse christenen niet te
bevatten is wat hij heeft meegemaakt en dat zij de wonderen die hij
beschrijft nauwelijks kunnen geloven. "Maar door gebed kun je dingen
doen die eigenlijk niet mogelijk zijn'', benadrukt hij tijdens de
presentatie van zijn boek woensdagavond in Amersfoort. Doordat zoveel
mensen voor hem gingen bidden en vasten, kon hij uit de gevangenis
ontsnappen. "Als je de woorden van God gehoorzaamt, openen de deuren
zich automatisch.''
Nederlandse christenen moeten weer "terug naar hun eerste liefde'',
voegt hij er desgevraagd aan toe. Dan zullen de wonderen die hij heeft
meegemaakt, ook in Nederland gebeuren. Hij waarschuwt de Nederlandse
christenen zich niet zo druk te maken om kerkmuren. Velen in Nederland
zijn volgens hem figuurlijk gebonden. "Er zijn zoveel mensen gevangen
door drugs, seks en homoseksualiteit. Laten wij in gezamenlijkheid
bidden of God ons wil verlossen uit de gevangenissen waarin wij
zitten.''
Yun hoopt dat de Chinese kerk de Westerse kerk kan helpen op te staan
en "in de kracht van de Heilige Geest te wandelen'', schrijft hij.
Christenen in het Westen leiden een "afvallig leven'' door de
materiële welvaart. Voor Chinese christenen is het bijna onmogelijk om
in slaap te vallen. "Als de vervolging ophoudt, ben ik bang dat we met
onszelf ingenomen zullen raken en in slaap vallen.''
Erfdeel
Aan het eind van zijn boek roept Yun christenen overal ter wereld op
om samen te werken in het trainen en toerusten van arbeiders voor de
"gigantische oogst''. Hij doelt op het zogenaamde 10/40-raam, het
gebied van China naar Jeruzalem. De visie voor dit gebied ontstond
onder Chinese christenen in 1949. Ondanks de verdeeldheid die er nu
is, steunen de meeste van hen The back tot Jerusalem movement. Het
idee daarachter is dat de apostel Paulus wel naar het Oosten wilde,
maar niet mocht. Vanaf dat moment heeft het evangelie zich naar het
Westen verspreid tot aan China toe. Het aantal christenen in dit
communistische land schat Yun op tachtig tot honderd miljoen. Maar in
het gebied tussen China en Jeruzalem - waar alles begon - vieren drie
andere godsdiensten (boeddhisme, hindoeïsme en islam) hoogtij. De
Jeruzalembeweging gelooft dat dit het erfdeel is dat God voor China
heeft overgelaten. Er zijn nu al ruim honderd Chinese zendelingen naar
deze landen getrokken en de bedoeling is om binnen tien jaar maar
liefst honderdduizend zendelingen klaar te stomen om het evangelie in
het gebied te brengen.
Anne van der Bijl, oprichter van Open Doors, een organisatie die zich
inzet voor vervolgde christenen, was aanwezig bij de boekpresentatie.
Hij hoopt de Chinezen binnenkort tegen te komen in Pakistan en
Afghanistan waar hij momenteel actief is. Hij staat volledig achter de
Jeruzalembeweging. "Wie doet het anders?'' Bovendien zijn Chinezen
volgens hem geschikter voor dit werk omdat ze niet zoveel
voorzieningen nodig hebben als westerlingen. Yun kent hij alleen van
zijn boek, maar zijn verhalen klonken Van der Bijl niet onwerkelijk in
de oren. "Ik ken zoveel van dit soort verhalen. De Chinese christenen
hebben geen andere bron vanwaar hun hulp komen kan. Dan doet God dit
soort wonderen.''
Mede n.a.v. De hemelse man. Het opmerkelijke waargebeurde verhaal
van de Chinese christen Broeder Yun. Broeder Yun en Paul Hattaway.
Uitg. Medema Vaassen, 2004; 350 blz., 18,95 euro.
door onze redacteur Daniël Gillissen, ND
|
MAPUTO - De geestelijke honger, lichamelijke
nood en de vraag om geestelijke hulp die we tegenkomen is
onbeschrijfelijk. Dagelijks en wekelijks ontvangen we wanhopige oproepen
om nog meer rimboe-conferenties op honderden locaties die we zelf nog
niet hebben kunnen bezoeken. De netten zijn aan het breken, er zijn zo
veel vissen.
|